KDAJ JE  OTROK ZREL ZA ŠOLO?

Zelo na hitro bi lahko rekli, da je otrok zrel za šolo kadar:

  • se zna sam urediti
  • si zna sam zavezati vezalke
  • zna počakati na vrsto
  • razume navodila in jih upošteva
  • si zmore sam pripraviti in nositi svojo torbico.

Zrelost otroka delimo na:

  1. Telesna zrelost

Telesno zrelost oceni zdravnik na sistematskem pregledu. Otrok mora biti toliko zrel in zdrav, da šola ne bo imela negativnega vpliva na njegovo zdravje in nadaljnji razvoj.

Pri oceni telesne zrelosti upoštevamo: otrokovo težo, višino, razvitost čutil, sposobnost koncentracije, razvitost in koordinacijo gibov, sposobnost hoje, plezanja, skakanja ter razvitost spretnosti rok in prstov.

  1. Osebnostna zrelost

Osebnostno zrelost se najbolje ugotavlja v pogovoru z vzgojiteljico. Področje osebnostne zrelosti se nanaša na socialno in čustveno zrelost otroka, ki jo opisujejo naslednji kazalci:

  • kako otrok prenaša ločitev od staršev
  • kako se obnaša v novem okolju
  • kakšen je v odnosu do vrstnikov, kako vzpostavlja stike
  • koliko je samostojen
  • kako rešuje zaupane naloge
  • kakšna je njegova iniciativnost pri zaposlitvah
  • kakšno vlogo ima v skupini otrok, kako z njimi sodeluje
  • kakšna je njegova reakcija na uspeh ali neuspeh
  • kakšno je zanimanje za svet okoli sebe
  • kakšna je pripravljenost na učenje in pridobivanje novih znanj
  • kakšna je pripravljenost na sodelovanje z vrstniki, kako organizira igre z vrstniki
  • ali ima ustrezen odnos do odraslih
  • ali pozna osnovna vljudnostna pravila (pozdravlja, reče prosim in hvala, počaka, da dobi besedo oz. pozornost …).
  1. Intelektualna/funkcionalna zrelost

Otrok je intelektualno zrel za šolo, kadar zna:

  • povedati osnovne podatke o sebi
  • razlikuje osnovne barve
  • ima primerno razvit govor in besedni zaklad (uporablja 1800 – 2200 besed)
  • govori popolne povedi, govor je razumljiv tudi drugim ljudem
  • zna opisati predmete, pojave (klasifikacija po več lastnostih)
  • pripoveduje kratke zgodbe
  • sam pripoveduje zgodbo ob risbah
  • prepoznava nekaj črk abecede
  • razume predloge (na, pod, pred …)
  • opazi podobnosti ali razlike med predmeti in jih zna opisati
  • se orientira v času (zjutraj – zvečer, prej – pozneje)
  • odgovarja na preprosta vprašanja (kdaj, zakaj, kako)
  • prešteva do 10
  • riše človeka iz 2 ali 3 delov (shematsko)
  • riše hišo, drevo, človeka … (risba je prepoznavna)
  • prerisuje preproste like
  • barva do črte
  • reže s škarjami po ravni črti
  • razume navodila
  • pozna levo in desno
  • varno prečka cesto.

Kako lahko starši in vzgojitelji spodbujamo razvoj zrelosti pri otroku?

Starši in vzgojitelji moramo otroku ponuditi dejavnosti, ki spodbujajo otrokov razvoj na vseh področjih. To zajema:

  • veliko gibanja z izkušanjem najrazličnejših gibalnih področij in površin
  • veliko risanja, barvanja, rezanja, lepljenja, oblikovanja s plastelinom in glino
  • igranje z drobnim materialom (perlice, kroglice, vijaki, žebljički…)
  • skupno branje, opisovanje, opazovanje, poslušanje in pripovedovanje zgodbic (kakovostne otroške knjige vključujejo kar 3 krat več besed kot otroške televizijske oddaje ali pogovor odraslih z otrokom; skupno branje vpliva predvsem na razumevanje večjega števila besed, s tem pa posledično na splošno razumevanje ter na zmožnost lastne refleksije in razmišljanja)
  • spodbujanje k aktivnemu poslušanju in razumevanju navodil brez dodatnega ponavljanja in z vzpostavljanjem očesnega stika
  • spodbujanje k samostojnosti in zaupanje nalog, ki jih otrok že zmore
  • spodbujanje lastnega interesa za učenje (ne siljenje)
  • učenje skozi igro in vključevanja otrok v vsakdanje dejavnosti (pospravljanje, priprava obrokov, nakupovanje…).

VPIS V ŠOLO

To področje obravnava Zakon o osnovni šoli (ZOsn-NPB5, 44.  – 49. člen).

Vse glede vpisa v šolo ali odloga šolanja si lahko preberete na spodnjih povezavah:

https://www.uradni-list.si/1/content?id=74775

http://predpisi.sviz.si/vzgoja-in-izobrazevanje/osnovne-in-glasbene-sole/zakon-o-osnovni-soli/index.php

Posledice všolanja nezrelega otroka

so lahko daljnosežne:

  • pri otroku se mnogokrat pojavi nezaupanje vase in negativen odnos do šole, posledično pa slaba samopodoba otroka
  • pojavijo se lahko tudi izrazitejše učne težave, ki so lahko vidne že v začetku, včasih pa šele v višjih razredih osnovne šole.

Pa še

Posledice  NE-Všolanja zrelega otroka

pa se lahko kažejo:

  • kot težave v vrtcu, kjer se otrok pogosto začne dolgočasiti, postane nemotiviran za delo ali se začne zatekati v neustrezne oblike vedenja
  • občasno se lahko pri otrocih pojavljajo tudi težave s samozavestjo in samozaupanjem, saj je bil otrok »prikrajšan« za nekaj, na kar je bil že popolnoma pripravljen.

Vpis v šolo je prelomnica v življenju otroka, pa tudi celotne družine. Vsekakor bo otrok uspešnejši, če bomo starši z zaupanjem stali ob njem in ga spodbujali na njegovi šolski poti!

                                                                 Mojca Vidmar-Čepon, svetovalna delavka vrtca

(Skupno 7 obiskov, današnjih obiskov 1)